9 - Výrobná činnosť podniku

Názov: VÝROBNÁ ČINNOSŤ PODNIKU

Dátum: 10. 01. 2011

Obsah:

  • charakterizujte transformačný proces v podniku
  • popíšte kvantitatívne a kvalitatívne ciele výroby
  • vymenujte členenie výroby z rôznych hľadísk
  • charakterizujte výrobok ako výstup výrobnej činnosti
  • ochranná známka

 

Vypracovanie:

 

 

 

Podnikový transformačný proces (PTP)

-je to proces (premeny) transformácie výrobných vstupov na výrobné výstupy

-PTP sa skladá z 3 fáz:

  • 1.zabezpečenie výrobných faktorov – ich obstarávanie, skladovanie,...
  • 2.tvorba podnikového výkonu – využitím výrobných faktorov vyrába podnik výrobky a poskytuje služby
  • 3.odbyt – predaj výrobkov a služieb

 

Ciele výroby

  • 1.      Kvantitatívne - predstavujú určité množstvo (objem) výrobkov
  • 2.   Kvalitatívne –

a.) PRODUKTIVITA – predstavuje princíp maxima. S danými výr. vstupmi vyrobiť maximum výstupov

b.) HOSPODÁRNOSŤ – predstavuje princíp minima. Dané výr. výstupy dosiahnuť z min. výr. vstupmi( náklady)

 

Členenie výroby podľa výrobného programu

  • Základná výroba – zameriava sa na výrobky, ktoré predstavujú hlavný výrobný program podniku (jeho špecializáciu).
  • Doplnková výr. – vyrába výrobky, ktoré nie sú hlavným výr. programom podniku, ale súvisia s ním.
  • Pridružená výr. –  jej výrobky nesúvisia so špecializáciou (priemyselná výroba v poľnohosp. podniku, drevárska výroba v strojárskom podniku).

 

Členenie výr. podľa vzťahu k výrobnému procesu

  • Hlavná výroba – dáva základný charakter výrobnému procesu. Mení sa tvar, zloženie surovín.
  • Pomocná výroba – predstavuje produkciu výrobkov bezprostredne potrebných na zabezpečenie chodu hlavného výrobného procesu
  • Vo vedľajšej výrobe – zabezpečuje sa produkcia rôznych druhov energií potrebných v hlavnej a pomocnej výrobe.

 

Členenie výroby podľa spojitosti (priebehu výr. procesov)

  • Spojitá výroba. – kontinuálna – prebieha bez časového prerušenia (napr. chemické procesy, výroba el. energie).
  • Nespojitá výr. – diskontinuálna – výroba vo výrobnom podniku

 

Členenie výroby podľa fáz

  • Predhotovujúca fáza – predvýrobná etapa – príprava a kompletizácia materiálov
  • Zhotovujúca fáza – vyrába sa ťažisko výrobnej činnosti
  • Dohotovujúca fáza – konečná podoba výrobku, po nej funkčné skúšky

 

Členenie podľa hromadnosti

  • Hromadná výr. – výroba 1 alebo malého počtu druhov výrobkov vo veľkom množstve.
  • Sériová výr. – vyrába sa v sériách, napr. autá po 2000ks séria
  • Kusová výr. – pár kusov z výrobkov

 

Podľa stupňa zložitosti

  • jednoduchá výroba
  • zložitá výroba

 

Podľa úrovne použitej výr. techniky

  • výroba - ručná, strojová (aparatúrna), automatizovaná.

 

Výrobok ako výstup výrobnej činnosti

Výrobok je výstup výrobnej činnosti podniku

Rozlišujeme:

  • a.) FINÁLNY VÝROBOK – je určený na konečnú spotrebu
  • b.) POLOVÝROBOK – je určený na spracovanie v ďalšom podniku                      
  • c.) NEPODAROK – výrobky kto nespĺňajú parametre technických noriem

 

Základné funkcie výrobku:

objektom záujmu spotrebiteľov na trhu sú tie funkcie, ktorými výrobky uspokojujú určité potreby spotrebiteľov.

Úplný výrobok - má 4 úrovne funkcií:

  •  a. ZÁKLADNÁ  – plnenie funkcie, na ktorú bol výrobok vyrobený
  •  b. DOPLNKOVÁ  akosť (kvalita výr.), obal, dizajn (tvar.farba),
  •  c. ROZŠIRUJÚCA – servis, poradenstvo, spôsob distribúcie, 

                  plat. podmienky, značka – povesť výrobku

 

Právna ochrana výrobkov

-je spojená so značkou výrobkov

- kritériá:

  • - značka musí mať rozlišovaciu schopnosť
  • -zapamätateľnosť
  • -musia byť vylúčené niektoré označenia (štátna zástava, názov štátu)

 

Značka výrobku – stáva sa ochrannou po zápise do registra ochrany známok

Ochranná známka – označenie, kt odlišuje výrobky pochádzajúce od rôznych výrobcov

 

Funkcie ochrany známky:

  • a)rozlišovacia – slúži na odlíšenie rovnakých výrobkov od rôznych výrobcov
  • b)propagačná- jej úlohou je dostať výrobok do povedomia spotrebiteľov
  • c)súťažná – pomáha výrobcovi výrobku presadiť sa v súťaži s konkurenciou

 

Druhy ochranných známok

  • -individuálne – slúžia jednému podnikateľovi
  • -kolektívne- slúžia skupine podn.
  • -výrobné- chránia práva výrobcu
  • -obchodné – chránia organizácie, pre kt vyrábajú rôzny výrobcovia

 

Pomôcka: Ak sa učíte zo zošita, hľadajte v zošite z III. ročníka.