24 - Trh a trhový mechanizmus

E

kon. otázky, kt. rieši trhový mechanizmus:

  •  Čo vyrábať – rozhodnú o tom spotrebitelia pretože výrobcovia budú vyrábať tovary, po kt. je dopyt
  •  Ako vyrábať – rieši konkurenciu medzi výrobcami, podniky musia vyrábať čo najefektívnejšie
  •  Pre koho vyrábať – o tomto sa rozhoduje na trhu výrobných faktorov, kde sa určujú ceny výrobných faktorov (mzdy, zisky, renty)

 

Graf dopytu a ponuky:

Dopyt:

  •  Vyjadruje správanie kupujúcich na trhu s vzhľadom na cenu, predstavuje množstvo tovarov, kt. sú kupujúci ochotný kúpiť v závislosti od ceny
  •  Vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými a to medzi cenou tovaru a jeho množstvom
  •  Platí zákon klesajúceho dopytu čo znamená, že keď cena rastie dopyt klesá a naopak
  •  Grafickým znázornením dopytu je krivka dopytu, kt. má klesajúcu tendenciu

 

Ponuka:

  •  Vyjadruje správanie výrobcov vzhľadom na cenu, predstavuje množstvo tovarov, kt. ponúkajú predávajúci v závislosti od ceny
  •  Vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými cenou a množstvom
  •  Tento vzťah je priamoúmerný to znamená ak rastie cena zvyšuje sa ponúkané množstvo a naopak
  •  Grafickým znázornením ponuky je krivka ponuky, kt. má stúpajúcu tendenciu

 

                  

 

 

 

 

Vznik rovnovážnej ceny:

Rovnováha – rovnovážna cena a rovnovážne množstvo tovaru P=D

Nerovnováha – dopyt sa nerovná ponuke

-  prebytok tovarov a nedostatok

 

  •  Týmto mechanizmom sa smeruje k rovnováhe trhu, ponuka a dopyt pôsobia na utváranie rovnovážnych cien a množstva a tým vplývajú aj na štruktúru výroby

 

Posun krivky dopytu a ponuky:

Na dopyt vplývajú okrem ceny aj ďalšie faktory:

 

  •  Pri zvýšený sa zvyšujú nákupy tovarov, znamená to zvýšenie dopytu – vpravo
  •  Zníženie sa prejaví znížením dopytu – doľava

 

  •  Počet kupujúcich – pri zvýšení počtu kupujúcich sa krivka posunie v pravo (zvýši sa), v ľavo (zníži sa)

-     Zmena cien a tovarov:

Môže ísť o tovary: substitučné – kt. sa navzájom môžu nahrádzať (napr zníži sa sa cena pomarančov klesne dopyt po mandarínkach)

                              Komplementárna – dopĺňajú sa (zvýši sa dopyt po autách tak sa zvýši dopyt aj po benzíne)

Delenie trhov:

 Podľa územného hľadiska: 
1. miestny trh (regionálny) – trh na území určitej oblasti, pre ktorú môžu byť charakteristické určité tradičné produkty,
2. národný – trh v rámci celého štátu danej krajiny 
3. svetový – ktorý prekračuje hranice štátov a vznikol na základe deľby práce a medzinárodnej špecializácie a kooperácie. Ďalšie delenia: 

Podľa vecného hľadiska: 
1. podľa počtu predávaných tovarov a služieb: 
a/ čiastkový – predáva a kupuje sa jeden druh tovaru,
b/ agregátny – zmiešaný – trh všetkých tovarov a služieb.

2. podľa predmetu kúpy a predaja: 
a/ trh výrobných faktorov – predávajú a kupujú sa na ňom výrobné faktory (práca, 
pôda, kapitál),
b/ trh tovarov a služieb – predávajú a kupujú sa na ňom tovary a služby určené na 
osobnú spotrebu, 
c/ finančný trh – na základe ponuky a dopytu sa na ňom sústreďujú a prerozdeľujú 
peňažné prostriedky medzi jednotlivými ekonomickými subjektmi.