5 - Vývoj ekonomického myslenia

5 - Vývoj ekonomického myslenia

Názov: VÝVOJ EKONOMICKÉHO MYSLENIA

Dátum: 2010

Obsah:

  • popíšte obdobie predhistórie ekonomickej vedy a novovek - obdobie merkantilizmu
  • charakterizujte predstaviteľvo klasikej ekonómie a neoklasickej ekonómie a súčasných smerov ekonomického myslenia
  • vysvetlite pojmy ekonómia a ekonomika a 3 základné otázky ekonómie
  • charakterizujte typy ekonomík

Vypracovanie:

 

Predhistória ekonomickej vedy:

  • STAROVEK – Grécko -Xenofón – spis OIKONOMIKUS- pravidlá rozumného vedenia domácnosti a poľnohospodárstva (oikos-dom,hospodárstvo, nomos-pravidlá)

- Platón, Aristoteles

- Rím – Seneca, Cicero, Vavro

  • STREDOVEK – myslenie v kresťanskom duchu – scholastici

 - Tomáš Akvinský -  ceny, obchod, úver

 

  • Merkantilizmus – 16. – 18. stor.

                            - hl. znaky: zdroj bohatstva videl v drahých kovoch, bohatstvo prinášal zahr.obchod

                            - štát mal aktívne zasahovať do ekonomiky

                            - merkantilizmus mal tieto fázy: 1) Ranný merkantilizmus – štát sa snažil zamedziť               
                                                                                                                              vývoz drahých kovov

                                                                                 2) Rozvinutý merkantilizmus – štát sa snažil podporovať manufaktúrnu výrobu a dosiahnuť, aby bol vývoz vyšší ako dovoz

- hl. predstavitelia boli – Tomáš Meen -  Anglicko

                                      - S. B. Collbert – Francúzsko

 

  • Fyziokratizmus – 18. stor. Francúzsko - predstaviteľ – F. Quesnay

                           - znaky : za zdroj bohatstva pokladal poľnohospodársku  výrobu

                                         -  podmienkou fungovania hosp. je podmienka prirodzeného poriadku

                           - sociálnu štruktúru spoločníkov  tvoria 3 triedy :

1) trieda vlastníkov – pôdy

 2)produktívna trieda – podnik a pracovníci v poľnohospodárstve  

 3) sterilná trieda – pracujúci v ostatných odvetviach hosp.

                         

  • Klasická ekonómia – 2. polovica 18. stor. – 70. roky 19. stor. v Anglicku

                                   -zakladateľom bol W. Petty – zdroj bohatstva videl vo výrobe

                                   - vytvoril teóriu pracovnej hodnoty, v ktorej vysvetlil ekonomické pojmy ako  
                                      napr. cena, mzda, renta , úrok

 

  • A . Smith- pokladá sa za otca ekonómie

                - napísal dielo Pojednanie o podstate a bohatstve národov ( táto kniha vyšla v r. 1776)

  - týmto sa ekonómia stáva samostatnou vednou disciplínou, oddeľuje sa od filozofie

 - za základ fungovania ekonomiky pokladal slobodu človeka, vlastníctva a podnikania

  - ekonomický vývoj vyplýva z prirodzenej povahy človeka – egoistu, ktorý sleduje svoj osobný záujem a to je chybnou silou ekon. vývinu

  - vytvoril teóriu „ neviditeľnej ruky trhu“

1) ochraňovať krajinu pred vonkajším nebezpečenstvom

2) udržiavať poriadok a spravodlivosť vo vnútri krajiny

3) budovať a udržiavať verejné zariadenia  o ktoré nemá záujem jednotlivec, pretože sa nevyplácajú

 

  • D. Ricardo – napísal dielo Zásady politickej ekonomiky a zdaňovania

                    - rozvinul Smithovo učenie o hodnote

                   - hodnotu podľa neho vytvára množstvo práce, ktoré treba vynaložiť na výrobu tovaru

                  -vytvoril teóriu komparatívnych výhod

                  - vyslovil v nej názor, že národ môže zvýšiť svoju životnú úroveň, ak sa špecializuje na

                    výrobu výrobkov, ktoré vie vyrobiť s najvyššou produktivitou práce ( čo najlacnejšie)

           

  • J. B. Say – vytvoril zákon trhu podľa ktorého si ponuka automaticky vytvára dopyt a rozsah trhu je úmerný rozsahu výroby

                - vytvoril populačnú teóriu podľa ktorej má obyv. tendenciu rozmnožovať sa rýchlejšie ( geometrickým radom ) ako existenčné prostriedky ( tie rastú aritmetickým radom)

 

  • Neoklasická ekonómia – rozvíjala sa od 70. rokov 19. stor. do 30. rokov 20. stor.

                                       - je založená na teórii hraničnej užitočnosti tovaru

                                       - hl. predst. – Menger, Paretto, Clark, Marsahlf – jeho dielo Ekonómia

 

  • Súčasné smery ekonomického myslenia

začali vznikať v 70. rokoch 20. stor. 

 - monetarizmus – za hlavnú príčinu hosp. problémov pokladal štátne zásahy do ekonomiky

 - pripúšťal ich len v oblasti regulovania peňazí prostred. emisnej banky

 - hl. preds. Milton Friedman – nositeľ Nobelovej ceny za ekonomiku

- teória racionálnych očakávaní – podľa nej sa spotrebitelia aj podnikatelia správajú racionálne a cieľavedomo a robia všetko tak ako najlepšie vedia

  - hl. pred. - Lucas – dostal Nobelovu cenu  - Barro

 - ekonómia ponuky – vystupuje proti štátnym zásahom a proti vysokému zdaneniu príjmov

 - štát má vytvoriť podmienky pre iniciatívu a tvorivosť a to hlavne zníženiu daní , hl. predst. -  Laffer

 

  • Ekonómia- je veda, ktorá skúma ako spoločnosť rozhoduje o využití vzácnych zdrojov, ktoré má k dispozícii

- rozlišujeme

MIKROEKONÓMIA– skúma jednotlivé ekonomické subjekty ( podnik, domácnosť)

MAKROEKONÓMIA – skúma hospodárstvo ako celok 

- každý ekonomický jav má svoj mikroekonomický a makroekonomický aspekt

- funkcie ekonómie: 1. poznávacia – skúma ekonomické javy

                                 2. pragmatická – usiluje sa o praktické využitie poznatkov

                                 3. metodologická -  je základom pre iné vedy

 

  • Ekonomika – je cieľavedomá  hosp. činnosť zameraná na výrobu, rozdeľovanie, výmenu a spotrebu statkov

- cieľom ekonomiky je uspokojovanie ľudských potrieb

- rozlišujeme MIKROEKONOMIKU  – je cieľavedomá ekon. činnosť jednotlivých ekon. subjektov

 MAKROEKONOMIKU - je cieľavedomá činnosť všetkých ekon. subjektov vzájomne prepojených

                                                                       - ak ide o prepojenie v rámci určitého štátu, nazývame to národná ekonomika ( národné hospodárstvo )  

 - súhrn všetkých národných hosp. tvorí svetovú ekonomiku

 

3. základné ekonomické otázky :

 

  • 1.  Čo vyrábať? – táto otázka rieši, aké výrobky a služby, v akom množstve a kedy sa budú vyrábať

- výrobné zdroje ekonomiky sú obmedzené

- ak ich použijeme na výrobu určitého výrobku, nemôžeme ich použiť na výrobu iných výrobkov

  •  2.  Ako vyrábať? – táto otázka rieši aké podniky budú vyrábať( malé, stredné, veľké, súkromné, štátne) a akou technológiou ( ručne, strojovo, ...)
  • 3. Pre koho vyrábať? – táto otázka rieši spôsob rozdeľovania výsledkov výroby a kto bude o tom rozhodovať( vláda, trh) - rozdeľovanie závisí od rozdeľovania príjmov a bohatstva

 

Typy ekonomík

                            1. Tradičná – je to ekonomika založená na základe inštinktov, zvykov a tradícií, kt. rozhodujú o riešení základných ekon. otázok

                                                - dnes už je prekonaná , existuje v málorozvinutých civilizáciách

                             2. Príkazová – o riešení základných ekon. otázok rozhoduje vláda príkazmi

                                                  - základným ekon. nástrojom je plánovanie

                                                  - založená na štátnom vlastníctve a monopolistickom postav.výrobcov

                                                  - neumožňuje efektívne využívať výrobné zdroje, vždy nejaký tovar             

                                                   chýba a nepotrebný tovar sa hromadí

                                                 - táto ekonomika je vždy prebytková alebo nedostatková( Kuba) 

                            3. Trhová – funguje na základe trhového mechanizmu

- prevláda v nej súkromné vlastníctvo, výrobcovia podnikajú v podmienkach slobodnej konkurencie

- v súčasnosti väčšina trhových ekonomík má charakter zmiešaných ekonomík – funguje v nej trhový mechanizmus, ale štát právnymi normami vytvára podmienky pre všetky ekon. subjekty

- prevláda súkromné vlastníctvo, ale existuje tu aj štátne vlastníctvo

 

Pomôcka: Ak sa učíte zo zošita, hľadajte v zošite z I. ročníka.