1 - Trhová konkurencia

  1. Názov: TRHOVÁ KONKURENCIA
  2. Dátum: december 2010
  3. Obsah:
  • charakterizujte trh a trhový mechanizmus
  • rozlíšte 3 typy procesov v trhovom mechanizme
  • vysvetlite cenovú a necenovú konkurenciu
  • popíšte dokonalú a nedokonalú konkurenciu, vysvetlite jednotlivé formy nedokonalej konkurencie

 

Vypracovanie:




Trh je priestor v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti – tovary, prostredníctvom peňazí.

V súčasnosti existuje výmena BARTER – naturálna výmena.



Trhové subjekty

  1. Domácnosti – vystupujú na trhu ako kupujúci tovarov, v tomto prípade predstavujú domácnosti dopyt. Môžu vystupovať ako predávajúci, keď ponúkajú výrobné faktory – vtedy prestavujú ponuku.
  2. Podniky – vystupujú na trhu ako predávajúci tovarov – vtedy predstavujú na trhu ponuku. Môžu vystupovať ako kupujúci výrobných faktorov – vtedy predstavujú na trhu dopyt.
  3. Štát – vystupuje na trhu preto, aby vytváral podmienky pre jeho fungovanie a zmierňoval negatívne dopady trhového mechanizmu.




Typy trhov

- rozdelenie trhov z územného hľadiska:

  1. Miestny trh – reprezentuje objem kúp a predajov na urč. mieste a má význam len pre toto miesto (je to trh na určitom mieste)
  2. Regionálny trh – trh v rámci štátu
  3. Medzinárodný trh – spojenie regionálnych trhov
  4. Svetový trh – predstavuje objem kúp a predajov medzi partnermi všetkých krajín sveta v urč. období




- rozdelenie trhov z vecného hľadiska:

  1. Trh tovarov a služieb – miesto kde sa kupujú a predávajú tovary a nematerializované služby
  2. Trh výrobných faktorov – trh pôdy, práce a kapitálu.
  3. Finančný trh – peňažný, kapitálový, devízové trhy, trh drahých kovov, poistné trhy
  4. Burza – vysoko organizovaná forma trhu




- rozdelenie trhov z kvantitatívneho hľadiska:

  1. Čiastkový trh (homogénny trh) – je taký trh kde sa predáva a kupuje jediný druh tovaru (napr.: trh mäsa)
  2. Agregátny trh (heterogénny trh) – je trhom všetkých tovarov a služieb a predstavuje trh v reálnej podobe.




Všetky uvedené typy trhov sa považujú za LEGÁLNE TRHY. Okrem nich sa formujú aj NELEGÁLNE TRHY, ktoré sú sprievodným znakom hlavne nedostatkových ekonomík (obchod s drogami a s ostatnými nedovolenými tovarmi).



Trhový mechanizmus

- je proces v ktorom sa dostávajú do vzájomného vzťahu ponuka a dopyt (výrobcovia a spotrebitelia) a výsledkom je rovnovážna cena, ktorá reguluje výrobu a spotrebu.

- pôsobí automaticky bez toho aby sa o to niekto vedome staral

- rieši základné ekonomické otázky nasledovne:

  1. čo vyrábať – o tom rozhodujú spotrebitelia tým, že si kúpia určité tovary. Výrobcovia budú vyrábať také výrobky, po ktorých je dopyt.
  2. ako vyrábať – rozhoduje o tom konkurencia medzi výrobcami, podniky musia vyrábať čo najefektívnejšie, aby sa udržali na trhu.
  3. pre koho vyrábať – o tom sa rozhoduje na trhu výrobných faktorov, kde sa určí cena výrobných faktorov (mzda, renta, zisk) a tým sa rozhoduje aj o rozdeľovaní výsledkov výroby.


- podmienky fungovania trhového mechanizmu:

  • existencia deľby práce
  • existencia samostatných trh. Subjektov
  • trhová konkurencia
  • voľná tvorba cien
  •  

- v trhovom mechanizme sú podstatné 3 procesy:

  • proces tvorby dopytu
  • proces tvorby ponuky
  • proces tvorby rovnovážnej ceny
  •  



Dopyt, krivka dopytu, posun krivky dopytu

Dopyt – vyjadruje správanie kupujúcich na trhu vzhľadom na cenu

- predstavuje množstvo tovaru, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť v závislosti od ceny

- vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými veličinami a to cenou tovaru

a množstvom tovaru

Grafické vyjadrenie tohto vzťahu je krivka dopytu.





cena





12

10

8

6

4

2

0

100 150 200 300 400 450 množstvo



- krivka dopytu má klesajúcu tendenciu, platí tu zákon klesajúceho dopytu: keď cena

stúpa, požadované množstvo klesá a naopak

Posun krivky dopytu:

- dopyt ovplyvňujú okrem ceny aj ďalšie činitele:

  • Dôchodky (príjmy spotrebiteľov) – rast príjmu zvýši požadované množstvo u spotrebiteľov (krivka dopytu sa posunie vpravo), naopak pokles príjmu zníži požadované množstvo (krivka sa posunie vľavo).
  •  
  • Počet kupujúcich – ak sa zvýši počet kupujúcich zvýši sa aj požadované množstvo (krivka sa posunie vpravo) a naopak.
  •  
  • Zmeny cien iných tovarov – zmeny cien iných tovarov môžu vyvolať zmeny v požadovanom množstve daného tovaru.


Rozlišujeme:

- substitučné tovary – sú tovary, ktoré sa zastupujú, nahrádzajú (pomaranče – mandarínky)

- komplementárne tovary – doplňujúce sa (benzín – auto)

Preferencie a móda – dopyt po módnom tovare alebo po tovare určitej značky sa môže zvyšovať bez ohľadu na cenu.



Ponuka, krivka ponuky, posun krivky ponuky

Ponuka – vyjadruje správanie výrobcov vzhľadom na cenu

- predstavuje množstvo tovaru, ktoré výrobcovia ponúkajú v závislosti od ceny

- ponuka vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými jednotkami cenou a množstvom

tovaru

Grafickým vyjadrením tohto vzťahu je krivka ponuky.





cena





12

10

8

6

4

2

0

100 150 200 300 400 450 500 množstvo



  - krivka ponuky má stúpajúcu tendenciu, platí tu zákon stúpajúcej ponuky, to znamená že keď rastie cena ponúkané množstvo rastie a naopak

Posun krivky ponuky:

- ponuku ovplyvňujú okrem ceny aj ďalšie činitele:
 

  • Zmeny v cenách výr. faktorov – ak sa cena výr. faktorov zvýšia, ponuka sa zníži, krivka sa posunie doľava. Pri znížení ceny výr. faktorov sa ponuka zvýši, krivka sa posunie doprava.
  •  
  • Nové technológie (inovácie) – umožňujú vyrábať lacnejšie s vyššou produktivitou práce, ponuka sa zvýši, krivka sa posunie doprava.
  •  
  • Ceny iných tovarov – substitučných a komplementárnych.
  •  
  • Zmeny počasia alebo vplyv daní.




Trhová rovnováha

- nastáva vtedy keď sa ponuka rovná dopytu to znamená: - keď výrobcovia ponúkajú na trhu také množstvo tovarov za urč. cenu aké sú kupujúci ochotní kúpiť a naopak

- toto množstvo sa nazýva rovnovážne množstvo a cena rovnovážna cena.

Pri trhovej rovnováhe nie je na trhu ani nedostatok ani prebytok tovaru.

Grafickým znázornením trhovej rovnováhy je bod rovnováhy, ktorý označujeme veľkým písmenom E – je to bod, v ktorom sa ponuka rovná dopytu.

- Trhová nerovnováha: nastáva vtedy keď ponuka sa nerovná dopytu.

Môžu nastať dve situácie:
 

  • P › D (ponuka je väčšia ako dopyt)
  •  

- znamená to, že na trhu je prebytok tovaru, ak chcú výrobcovia tovary predať musia znížiť cenu až na úroveň rovnovážnej ceny.
 

  • P ‹ D (ponuka je menšia ako dopyt)
  •  

- na trhu je nedostatok tovaru, výrobcovia môžu zvyšovať cenu aj množstvo až kým nedosiahnu rovnovážnu cenu.





Cenová a necenová konkurencia

  • Cenová konkurencia – výrobcovia znižujú ceny v snahe ovládnuť trh a vyradiť ostatných výrobcov z trhu a v budúcnosti budú môcť ceny zvýšiť
  • Necenová konkurencia – výrobcovia sa snažia získať zákazníkov prostredníctvom iných nástrojov (napr.: reklama, kvalita, obal, dizajn, servis, služby, bezhotovostné platenie...)


Dokonalá a nedokonalá konkurencia

  • Dokonalá konkurencia
  •  

- je ideálny stav, ktorý v reálnej ekonomike prakticky neexistuje. Znamenal by, že všetci výrobcovia majú rovnaké podmienky na trhu, žiadny z nich nemá vplyv na cenu výrobku.

- ide o konkurenciu medzi veľkých počtov výrobcov

- všetci vyrábajú rovnaký počet výrobok, ktorý sa nijako svojou kvalitou neodlišuje od ostatných výrobcov

- každý výrobca má možnosť úplne voľného výstupu alebo vstupu do odvetvia

- na trhu sa stretáva veľký počet výrobcov, aj veľký počet spotrebiteľov

- každý z účastníkov trhu má rovnaký prístup k informáciám

- najviac sa k dokonalej konkurencii približuje trh poľnohospodárskych plodín. Jedinou metódou konkurenčného boja je znižovanie nákladov.

  • Nedokonalá konkurencia
  •  

- môže mať tieto formy:

  1. monopolistická konkurencia - na trhu je veľký počet výrobcov. Vyrábajú odlišné výrobky, príkladom je trh potravín.
  2. oligopol - na trhu je niekoľko veľkých výrobcov, ktorí majú veľkú silu, bránia vstupu iných výrobcov do odvetvia. Vyrábajú väčšinou za vyššie ceny. Príklady sú automobily, stoje,...
  3. monopol – jediný výrobca určitého výrobku. Nemá konkurenta. Získava absolútnu moc nad spotrebiteľom, znamená likvidáciu konkurencie a trhového mechanizmu.

 

Pomôcka: Ak sa chcete učiť zo zošita, hľadajte v zošite z I. ročníka.