12 - Manažment
Názov: MANAŽMENT
Dátum: 17. 01. 2011
Obsah:
- popíšte podstatu manažmentu
- charakterizujte manažérske funkcie
- objasnite systémy manažmentu: americký, japonský, európsky
- popíšte druhy rozhodovacích procesov
Vypracovanie:
Podstata manažmentu
- slovo manažment je odvodené z anglického slova „to manage“ – viesť, riadiť
- Manažment ako vedná disciplína vznikla v 19. storočí v USA.
- Definícia manažmentu: je to umenie riadiť podnikovú činnosť alebo umenie dosahovať stanovené ciele podniku.
- Má 2 podoby:
- Inštitucionálnu – kladie dôraz na riadiaci a správny aparát podniku, teda manažérov podniku ako aj jednotlivých vnútropodnikových útvarov až po vedúcich oddelení (kto riadi?)
- Funkčnú – kladie dôraz na proces riadenia podnikov, prostredníctvom rôznych prístupov, metód a techník riadenia (ako riadi?)
Manažérske funkcie
- sú to v podstate základné úlohy pre činnosť manažérov
A sú to:
- Plánovanie
- je to proces stanovenia cieľov v podniku, prostriedkov a spôsobov na ich dosiahnutie
- ciele podniku sú budúce stavy vecne vymedzené, merateľné a časovo ohraničené, a sú to plány dlhodobé (nad 5 rokov), strednodobé (2 - 4 roky) a krátkodobé (do 1 roka)
- prostriedky na dosiahnutie cieľov – musia byť vzájomne vyvážené a sú to
prostriedky: - pracovné – manažéri, vedúci útvarov, robotníci
- materiálové – materiál, suroviny, polovýrobky
- kapacitné – stroje, zariadenia
- finančné – zisk, úver, kapitál
- Organizovanie
- zahŕňa tvorbu organizácie, teda tvorbu stanoveného poriadku, v ktorom ľudia vedia čo, kde, kedy majú robiť a za akú odmenu, kto ich riadi, kto s kým spolupracuje, aké majú práva a povinnosti.
- k organizovaniu patrí: - tvorba hierarchických vzťahov – najvyšší stupeň riadenia, je zameraný na koncepčné a strategické ciele podniku
- tvorba stabilizačného účinku – vnáša do riadenia prvky rovnováhy
- tvorba združených efektov – táto tvorba sa dosiahne deľbou
práce a motiváciou
- Vedenie
- vedenia sa nazýva jadro riadenia a je to proces rozhodovania. Je to najdôležitejšia funkcia, závisí od schopností manažéra ale aj kvalít celého kolektívu.
- vedenie = organizovanie
Organizovanie v manažmente vytvára organizáciu, hierarchické vzťahy, stabilita, synergické efekty.
Organizácia – nahrádza chaos poriadkom, živelnosť cieľavedomosťou, neurčitosť určitosťou a informovanosťou.
Hierarchické vzťahy – rôzne stupne riadenia, vzťahy nadradenosti a podradenosti.
Stabilita – prvky rovnovážnosti, pevnosti a zotrvačnosti.
Synergické efekty – vyplývajú zo zapojenia viacerých činiteľov, deľby práce a spolupráce.
- Vedenie – bezprostredné pôsobenie manažérov na podriadených s cieľom dosiahnuť určité želané správanie.
- Kontrola
- proces hodnotenia javov alebo činností v riadenom podniku
- Fázy kontroly:
- zisťovanie skutočného stavu
- porovnávanie skutočného stavu s plánovaným
- zistenie prípadných odchýlok a ich príčin, prijímanie záverov pre rozhodovanie
- Druhy kontroly:
- predbežná – kontrola reálnosti plánov, pripravenosti podniku
- priebežná – kontrola priebežného plnenia plánu (napr.: mesačná, štvrťročná...)
- výsledná – kontrola konečných výsledkov, informácie pre vedenie podniku)
Systémy manažmentu: Americký, Japonský, Európsky
Americký systém riadenia
- zahŕňa niekoľko prístupov k riadeniu:
psychologicko-sociálny prístup
- A. Maslow – vytvoril koncepciu ľudských vzťahov, kde človeka chápe ako psychologický organizmus a snaží sa uspokojiť jeho potreby.
Maslowova pyramída uspokojovania potrieb:
spoločenské a kultúrne potreby
(návšteva kina, koncertu)
potreby sebarealizácie
( mať možnosť vykonávať svoju profesiu, venovať sa zábave)
sociálne potreby
(istota hmotného zabezpečenia – práca)
fyziologické potreby
(spánok, jedlo, odpočinok)
pragmatický prístup
- P. Drucker – tvrdil, že správny manažér musí zosúladiť funkcie riadenia podľa cieľov a s tým zosúladiť aj odmeňovanie.
Podľa Druckera musia manažéri vykonávať 5 základných činností:
- stanovenie cieľov, ktoré v podniku treba splniť
- organizovať prácu, rozdeľovať ju pre jednotlivé kolektívy
- motivovať ľudí a zabezpečiť komunikáciu medzi nimi
- merať kvalitu práce a spravodlivo odmeňovať ľudí
- zabezpečiť kvalifikačný rast pracovníkov
- Pokračovatelia Druckera:
Chandler, Laurence
Presadzovali 3 zásady v riadení:
- orientáciu na krátkodobé ciele, teda dôsledne plniť denné plány
- za brzdu riadenia považujú sústredenie sa na odstraňovanie denných operatívnych problémov a povrchné rozhodovanie
- ďalšou brzdou riadenia je snaha o rýchly zisk.
Japonský manažment
- hl. predstaviteľ: Chung (čang)
- uprednostňuje spolurozhodovanie v podniku .Tvrdí, že vedúci má osobnou autoritou získať ľudí pre plnenie úloh.
Pri japonskom manažmente podnikov sa najčastejšie uvádzajú 3 základné tradičné znaky. Týkajú sa:
- celoživotného zamestnania
- odmeňovania
- postavenia odborov.
Celoživotné zamestnanie
- tento znak jap. firiem znamená celoživotný pracovný pomer pracovníka v priebehu produktívneho veku u jedného zamestnávateľa. Čím väčšie sú firmy tým viac ho uplatňujú. Po 2. SV sa opäť zaviedlo celoživotné zamestnanie. Pohyb osôb medzi firmami v Japonsku je omnoho obmedzenejší ako na západe. Je zriedkavé aby na vedúce miesto vo firme nastúpil niekto z inej firmy.
Odmeňovanie a služobný postup
- podľa jap. tradície odmeňovanie vo firmách bezprostredne súvisí s vekom pracovníka. Základom odmeňovania v jap. firmách je vekový princíp, čiže systém seniority v odmeňovaní. Podľa neho je rozhodujúcim kritériom výšky zárobku pracovníka služobný vek, t.j. dĺžka jeho prace v podniku. Mzda rastie automaticky s dĺžkou pracovného pomeru. Súčasný spôsob odmeňovania je čiastočne modifikovaný. Odmeňovanie podľa výkonov nie je zlúčiteľné so systémom celoživ. zamestnania.
Rozhodujúcim kritériom pre povýšenie a obsadzovanie vedúcich funkcií nie sú výkony, ale vek pracovníka. Pri obsadzovaní sa berú do úvahy aj schopnosti pracovníka.
Postavenie odborov
- odbory nie sú organizované na horizontálnom princípe t.j. za celé priemyselné odvetvie ale na vertikálnom princípe. To znamená, že sú organizované na fir. báze a zahŕňajú všetkých zamestnancov bez ohľadu na profesiu.
Európsky manažment
- hl. predstaviteľ je Kurt Nágel. Jeho dielo je 6 KĽÚČOV K ÚSPEŠNOSTI PODNIKU:
Stratégia podniku
Štýl riadenia – autoritatívny, demokratický, liberálny
Ľudské zdroje – akým spôsobom vybrať vhodných zamestnancov a zabezpečenie ich špecializácie a ďalšieho rozvoja profesie
Informačné systémy – účtovníctvo, ekonomika práce, plánovanie
Orientácia na zákazníka – vyrábať to čo si trh žiada
Organizácia riadenia – výber organizačnej štruktúry: stromová, líniová...
Druhy rozhodovacích procesov
- Rozhodovanie je činnosť, ktorá odhaľuje a analyzuje problém, stanovuje možné varianty riešenia a podľa zvolených kritérií vyberá najvhodnejší spôsob riešenia problému.
- Rozhodovací proces:
- Exituje možnosť výberu, t.j. máme možnosť vybrať si z niekoľkých variantov
- Výber je cieľavedomý, t. z. že sa zameriava na jeden alebo niekoľko cieľov
- Výber riešenia je sa robí podľa určitých kritérií čomu zodpovedá aj výber prostriedkov na dosiahnutie cieľov
- Druhy rozhodovacích procesov:
- v podmienkach istoty
- rizika
- neurčitosti
V podmienkach istoty
- ten kto rozhoduje pozná všetky 3 dôležité podmienky rozhodovania:
Alternatívy riešenia – možnosti, ktoré môžu nastať a z nich vyberá najvhodnejšiu
Možné stavy okolia – stavy, ktoré môžu nastať a ovplyvniť výber riešenia
Účinky jednotlivých alternatív pri rôznych stavoch okolia
V podmienkach rizika
- uskutočňuje sa vtedy keď poznáme možné alternatívy, ich možné účinky ale nevieme aký stav okolia skutočne nastane. Rozhodujeme sa vtedy na základe pravdepodobnosti výskytu každého z možných stavov okolia.
V podmienkach rizika sa rozhodujú manažéri napr. manažér zostavuje plán na nasledujúce plánovacie obdobie.
V podmienkach neurčitosti
- kto rozhoduje nemá k dispozícii žiadne informácie a vtedy sa rozhodujme, že buď stanovíme nejakú pravdepodobnosť sami subjektívnym spôsobom alebo pravdepodobnosti určia experti na základe odborného posudku a ďalej sa postupuje v rozhodovaní ako za podmienok rizika.
Pomôcka: Ak sa učíte zo zošita, hľadajte v zošite z IV. ročníka.